شناسایی پروتئینهای محافظتی كه بر نتایج حاصل از دیابت نوع 2 تأثیر می گذارند

9 سپتامبر 2019 - دانشمندان دانشکده پزشکی Trinity College Dublin، برای اولین بار خانواده ای از پروتئین ها را کشف کردند که با سطح پایین تر قند خون در بین بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارند.

تحقیقات آنها در ژورنال بین المللی Nature Communications منتشر شده است. این مطالعه نشان داد که سطح قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که میزان بالایی از پروتئینهای IL-36 cytokines، را دارند، پایین تر است، به این معنی که این پروتئین ها با کنترل بهتر سطح قند خون بیمار و در نتیجه کنترل بهتر این بیماری ارتباط دارد.

سیتوکین های IL-36 اعضای یک خانواده ی بزرگتر از پروتئین هایی هستند که به عنوان خانواده اینترلوکین 1 شناخته می شوند که در توسعه ی بیماری های مربوط به چاقی، به عنوان بازیگر اصلی مطرح هستند.محققان اثرات محافظتی این پروتئین ها را با توانایی آنها در تغییر آرایش میکروبیوم روده مرتبط می دانند.

چاقی باعث افزایش سطح اسیدهای چرب و التهاب می شود که منجر به مقاومت به انسولین می گردد. هنگامی که بدن در مقابل انسولین مقاوم شود، گلوکز یا قند در خون تجمع یافته که در نهایت منجر به دیابت نوع 2 می شود.

امروزه چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی شناخته شده است و به طور قطعی با طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله اختلالات متابولیکی مانند دیابت، سکته مغزی و بسیاری از انواع سرطان در ارتباط است. سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که از سال 1980 سطح جهانی چاقی بیش از دو برابر افزایش یافته است. براساس نظرسنجیHealthy Ireland ، 854.165 بزرگسال بالای 40 سال در جمهوری ایرلند در معرض خطر ابتلا به (یا داشتن) دیابت نوع 2 هستند. بار اقتصادی دیابت در سیستم مراقبت های بهداشتی ایرلند به یک چالش اساسی برای دولت تبدیل شده است.

با توجه به مقیاس این مشکلات و رسیدن چاقی به وضعیت همه گیر در جهان، رویکردهای فعلی با هدف معکوس نمودن موج بیماریهای ناشی از چاقی، ناکافی هستند. تیم تحقیقاتی ترینیتی معتقدند که درک بهتر مکانیسم های مرتبط با بیماری های ناشی از چاقی، به یک نیاز فوری تبدیل شده است.

دانشمند برجسته ی دانشکده پزشکی ترینیتی، دکتر Patrick Walsh  اظهار داشت: شواهد این مطالعه به شواهد قابل توجه مطالعات قبلی که نشان دهنده عملکرد مهم خانواده ی وسیع اینترلوکین 1 به عنوان واسطه ی سلامت و متابولیسم است، افزوده شد. این تحقیق درها را برای تحقیقات عمیق تر درباره چگونگی تأثیر سیتوکین های   IL-36در ایجاد چنین بیماری هایی در انسان باز کرده است و نتایج آن می تواند برای معالجه بهتر بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-scientists-isolate-proteins-outcomes-diabetes.html